Voordat Luxottica in 1988 de eerste Armani Eyewear collectie lanceerde waren er natuurlijk al monturen en zonnebrillen van modemerken maar ze speelden geen echt grote rol. Dat veranderde na de komst van Armani. Ik mocht destijds zelf in Nederland de introductie daarvan vormgeven en dat was niets minder dan een feestje. Voor het eerst een collectie waarbij alles klopte. Niet alleen de modellen maar ook de presentatie, de koffers in Armani stijl en met Armani logo en voor het eerst bijpassende etuis met omdozen waar niemand blij mee was want niemand had er ruimte voor. Het werd een succes en vele andere modemerken volgden. De zelfstandige opticiens profiteerden massaal. Voor het eerst kon de consument kiezen voor een beroemd modemerk in plaats van voor anonieme brillenmerken en dat bleek een serieus concurrentievoordeel. Totdat de markt het niet meer aankon, de ketens ze steeds vaker ook gingen verkopen, de kwaliteit te wensen overliet en het nieuwtje ervan af was. Wat volgde was een omslag naar juist meer designermerken en minder modemerken. Nadeel daarvan was dat niemand de meeste van die (bril)designermerken kende omdat ze niets investeerden in naamsbekendheid en alle kaarten op business-to-business zetten.
Inmiddels verkoopt iedere zelfstandige opticien een keur aan designerlabels die zichzelf niet zelden tot trendsetter benoemd hebben maar dat lang niet altijd zijn. De laatste tijd zien we, vooral onder invloed van Kering en Thélios, een revival van modemerken die, net als in de beginfase met Armani, niet meer overal te koop zijn. Gucci wint terrein, Dior doet mee, Victoria Beckham, Chanel maar dat was eigenlijk nooit echt weg (en nooit bij de ketens te koop), Max Mara maar bijvoorbeeld ook Scotch & Soda. Groot voordeel is dat de consument deze merken kent. Dat zien wij bij NanaWoody&John waar we dagelijks online voor steeds meer merken en winkels adverteren. De advertenties voor deze en bekende designerlabels (die er ook zijn, denk aan Cazal, Theo en bijvoorbeeld Lindberg of bij de zonnebrillen aan Serengeti) doen het daarbij extra goed. Voor de zelfstandige opticien een goede reden om in de winkel te zorgen voor een mooie mix van merken die de consument kent en waardeert (en de juiste merken die op dit moment relevant zijn want juist bij modemerken gaat de populariteit van het merk vaak op en neer) en te kiezen voor merken die actief investeren in naamsbekendheid en doorverkoop. De tijden van een displaycard of een poster zijn echt voorbij. Deze tijd vraagt van de merken om consumentenmarketing en biedt daar ook de mogelijkheden voor! Opticiens zouden daar bij de inkoop rekening mee moeten/kunnen houden!